Een echte bakra fietst! - Reisverslag uit Nieuw Nickerie, Suriname van Kim Visser - WaarBenJij.nu Een echte bakra fietst! - Reisverslag uit Nieuw Nickerie, Suriname van Kim Visser - WaarBenJij.nu

Een echte bakra fietst!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Kim

16 April 2008 | Suriname, Nieuw Nickerie

We krijgen het vaak naar ons hoofd geslingerd: ‘Jullie bakra-stagiaires fietsen zo veel!’ Om onze naam in eer te houden hadden we afgelopen weekend een fietstocht op de planning staan. De route die we uitstippelden ging vanaf de Waterkant in Paramaribo naar de suikerplantages en naar Fort Nieuw Amsterdam. Met bootjes konden we de Surinamerivier en de Commewijnerivier oversteken.
Het weer was perfect, licht bewolkt en niet zo zweterig. Dus vol goede moed vertrokken we (netjes twee aan twee)… eerst richting de Chinees. Want tja, op een lege maag kan je niet fietsen! Daarna de tweede stap richting fietsen: Op de boot naar de overkant. We hadden een erg aardige bootsman. Die ook wel een tussenstop wilde maken bij het wrak dat midden in de Surinamerivier ligt. Het schipswrak ligt voor een groot deel boven water, dus we zijn er zelfs nog even opgestapt. Erg vreemd dat dat gewoon kan en mag! Het was namelijk helemaal verroest, oud en afgebrokkeld, met afgronden die je deden denken aan de Titanic. Het wrak laten ze overigens liggen, omdat er ten eerste geen geld is om het weg te halen en ten tweede omdat ze denken dat er een draaikolk ontstaat als ze hem weghalen… geen idee of dat waar is!
Het fietsen daarna was heel relaxed en gezellig! De plantages vielen me eerlijk gezegd een beetje tegen. Geen plantage meer te zien, namelijk. Alleen de Marienburg was nog redelijk intact. Hoewel intact.. de suikerfabriek die in het gebied staat is in tien jaar tijd al helemaal overwoekerd met planten.
Het avontuurlijkst van de tocht was de zandweg met modderpoelen. Omstebeurt vielen we om in een grote plas met modder. Maar ieder nadeel heeft zijn voordeel: sindsdien hebben we allemaal een babyzacht huidje (tot ons knieën)!
Afgelopen zaterdag heerlijk gewinkeld in twee grote winkelmalls. Eindelijk weer moderne kleding in de schappen. Maar helaas, ook Europese prijzen! En dat is ineens heel duur als je de laatste tijd gemiddeld vijf euro voor een shirtje uitgeeft. En ook heel duur als je de wasmachines in Suriname kent. Hierover ga ik het zo hebben!
Aankoop van de dag was de dogzapper van Yvonne. Da’s een soort afstandsbediening die een hoge toon produceert, waardoor honden op afstand blijven. Yvonne is namelijk panisch geworden voor honden sinds ze gebeten is door een agressieve zwerfhond. Natuurlijk gelijk uitproberen bij de honden in Paramaribo. Maar ze waren er niet allemaal even gevoelig voor! De waakhonden van de buren leken er alleen maar agressiever door te worden! Hmm, succes Vonneke!
’s Avonds was er een rap-stafette bij de Zus&Zo. Afgelopen weken was er een soort van idols-talentenjacht gehouden. En nu kwamen de beste tien voor ons optreden. Nou, die rappe rappers brachten iedereen in rep en roer!! Iedereen ging uit zijn dak! Lekker dicht tegen elkaar aangeplakt, bouncen op de muziek. Hard klappen en schreeuwen als iemand een goede tekst had. Het was nog erger dan Lori tijdens de Nederlandse Idols!

Oh ja het wassen!! Wat een proces is dat hier!! Stap 1: Was bij elkaar zoeken. Stap 2: Was in de ton gooien. Stap 3: Water koken op het gasfornuis. Stap 4: Emmer water vullen en in de wasmachine gooien. Stap 5: Emmer water vullen en in de wasmachine gooien. Stap 6: Emmer water vullen en in de wasmachine gooien. Stap 7: Emmer water vullen en in de wasmachine gooien. Stap 8: Emmer water vullen en in de wasmachine gooien. (ja, die doe je inderdaad vijf keer). Stap 9: Het kokende water in de wasmachine gooien. Stap 10: Wasmiddel in de wasmachine gooien. Stap 11: Wasmachine aanzetten. Stap 12: Wasmachine leeg laten lopen. Stap 13: De drain-functie van de wasmachine stop zetten. Stap 14: Emmer water vullen en in de wasmachine gooien. Stap 15: Emmer water vullen en in de wasmachine gooien. Stap 16: Emmer water vullen en in de wasmachine gooien. Stap 17: Emmer water vullen en in de wasmachine gooien. Stap 18: Emmer water vullen en in de wasmachine gooien (ja, dit doe je nogmaals vijf keer, zodat het wasmiddel uit je kleren gaat. Stap 19: Wasmachine aanzetten. Stap 20: Wasmachine leeg laten lopen. Stap 21: 1/5 was in de centrifuge. Stap 22: Centrifuge aanzetten. Stap 23: Centrifuge stopzetten, omdat hij niet goed draait. Stap 24: Centrifuge weer aanzetten. Stap 25: Was uit de centrifuge halen. Stap 26: 1/5 was in de centrifuge. Stap 27: Centrifuge aanzetten. Stap 28: Centrifuge stopzetten, omdat hij niet goed draait. Stap 24: Centrifuge weer aanzetten. Stap 29: Was uit de centrifuge halen. Stap 30: 1/5 was in de centrifuge. Stap 31: Centrifuge aanzetten. Stap 32: Centrifuge stopzetten, omdat hij niet goed draait. Stap 33: Centrifuge weer aanzetten. Stap 34: Was uit de centrifuge halen. Stap 35: 1/5 was in de centrifuge. Stap 36: Centrifuge aanzetten. Stap 37: Centrifuge niet stopzetten, wow, het gaat in een keer goed! Stap 38: Was uit de centrifuge halen. Stap 39: 1/5 was in de centrifuge. Stap 40: Centrifuge aanzetten. Stap 41: Centrifuge stopzetten, omdat hij niet goed draait. Stap 42 Centrifuge weer aanzetten. Stap 43: Was uit de centrifuge halen. Stap 44: Was ophangen aan de waslijn. Stap 45: Balen, het is nog niet schoon! (Ga verder bij stap 1, u kom niet langs start)

Nou, toevallig staat mijn wasje nu te draaien… dus ik ga weer even aan de slag! Ben ondertussen bij stap 21. Dus het schiet al lekker op!

Dag poppetjes!!

• 16 April 2008 - 19:24

Lori:

hahahahaha! Ontzettend goed! Ik zal zo even mijn was naar je opsturen, want het blijkt dat je daar goed in bent :)
    Als je mazzel hebt mag je weer bij stap 1 beginnen!

Nog erger dan dat ik ben? Haha...SSSSTTT, idols!
    Ik moet erg lachen om je verhaal! Leuk je gister even gesproken te hebben!
    Big kiss, Loor

• 16 April 2008 - 19:26

Sylvia:

Hey Kim,

zo te horen gaat alles daar goed en heb je het wel naar je zin!
    Hier is ook alles goed hoor, heb inmiddels je schoonmaakroostertaak overgenomen en loop iedereen achter haar broek!

Plezier daar!

Sylvia

• 16 April 2008 - 19:38

Poppetje:

Yo darling~Echt weer een geweldig verhaal - die was!!!

Big Kiss, PoppetjePiet

• 17 April 2008 - 06:15

Eelkje:

Hey meis, wat een ontzettend goed verhaal van die was....ongelofelijk haha!! Je hebt het goed zo te lezen/zien, gaaf hoor! Mijn halve jaar zit er bijna op....heerlijk! Bijna klaar met school, joepie :-)
    Nou meid veel plezier nog! Hoe gaat het werken?

Kus

• 17 April 2008 - 06:41

Mar:

Je bent goed bezig met je fietsen en wassen :-) hahaha Proud of you girl! hahaha Leuke foto's ook...

Dikke kus

• 17 April 2008 - 10:28

Maartje:

Whahaha!! Houdt je van de straat he?! Onze wasmachine is stuk, dus als je klaar bent met de was van Lor laat t ff weten... :)
    Bye!

• 17 April 2008 - 17:42

Maaikerrr :

Kimmie kimmie kimmie!!!
    Haha helemaal ingeburgerd dus!! Kan je niet beter gewoon met je kleren aan onder de douche stappen jezelf in zepen en dan je kleren buiten hangen?? haha

Allemachtig zo gaat een half jaar wel snel of niet!? :D :D

Bigi brasa! Maaike

• 21 April 2008 - 13:14

Yv:

Heej Kimmetjûh whahahaa geweldige beschrijving van de wasmachine.. had t niet beter kunnen doen.. nou poppie zap je later kussss S.

• 26 April 2008 - 15:22

Penny:

Heej Kim,,

Hoe gaat t??
    Hier gaat alles goed!
    Leuk om je verhalen een beetje bij te houden over wat je allemaal meemaakt, erg leuke foto's...

Wat relaxt hee, in zo'n hangmatje!!
    Liefs Penny