Holicaverbranding en Phagwa - Reisverslag uit Nieuw Nickerie, Suriname van Kim Visser - WaarBenJij.nu Holicaverbranding en Phagwa - Reisverslag uit Nieuw Nickerie, Suriname van Kim Visser - WaarBenJij.nu

Holicaverbranding en Phagwa

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Kim

25 Maart 2008 | Suriname, Nieuw Nickerie

Subh Holi! Zaterdag was het Phagwa. Echt een supergaaf hindoestaans lentefeest. De mensen wensen elkaar het beste toe voor het komende jaar (subh holi) en vieren feest.
Vrijdagavond begonnen de feestelijkheden. Ik was uitgenodigd bij het kindertehuis om daar de Holicaverbranding mee te maken. De kinderen daar waren al een week zenuwachtig. En vroegen wel tien keer met glinsterende ogen of ik ook bij het vuur kwam kijken!
Toen ik om zeven uur bij het kindertehuis aankwam was het eerst wachten op de pandit. Dat is een soort hindoe-priester. Hij liet een half uur op zich wachten, maar daar was hij dan! Ik had me zo voorgesteld dat er een man in een groot gewaad aan zou komen zetten. Maar het was een dikke man in een iets te klein wit t-shirt.
Alle mensen verzamelden zich in de gebedsruimte en de pandit begon met het ritueel. Er werden bloemetjes en andere dingen (kruiden?) in een schaaltje gegooid, hij prevelde gebeden en de mensen daar riepen op het juiste moment 'shawa', wat zoiets betekent als 'ik accepteer dit offer, amen'. Verder werd er veel gezongen.
Daarna ging iedereen naar buiten. En de hoge berg van hooi en takken werd aangestoken door een van de kinderen.
Er werd nog meer gezongen tijdens de ronde die om het vuur werd gelopen.
Een kwartier later zaten we alweer in de gebedsruimte en kregen we zoete hapjes.

De volgende dag was het pas echt feest!
Phagwa!! Van tevoren hadden we waterpistolen en verf ingeslagen, want dat hoorde erbij.. Geen idee wat ons te wachten stond, maar we wilden toch integreren?! Dus we hezen ons in oude kleren, en zouden wel zien!
Voor het feest moesten we naar de Zeedijk.. pff, een uur fietsen!! Ik heb nog spierpijn in mijn kont! Alle hindoestanen verzamelden zich daar om te feesten.
Al gelijk werd de bedoeling duidelijk. Wildvreemde mensen kwamen naar je toe met een hand vol poederverf, dat smeerden ze op je gezicht (of ergens anders) en wensten je een Subh Holi.
Snel zat ik van boven tot onder onder de verf. De kleuren van de verf symboliseren de kleuren van de bloemen in de lente.
Mooi om te zien hoe vrolijk iedereen was. Op de fiets was iedereen naar ons aan het zwaaien en subh holi aan het roepen. En vooral heel hard aan het lachen, want wat zagen we eruit! Geen Surinamer die er zo erg aan toe was als wij. Prachtig vonden ze het, om die witte Bakra's eens lekker onder te kliederen!
Na het gebeuren heb ik een half uur onder de koude douche gestaan. En nu nog zit er verf onder mijn nagels!

Met pasen hadden we een brunch.. tenminste dat dachten we! Kwamen we helemaal opgedoft op de plaats van bestemming. Is het een afhaalbrunch! Haha, gezellig hoor!
Toen zijn we maar naar het huis van Yvonne gegaan en hebben we een Catan-middagje gehouden. Moest er even bijzeggen dat Marijke de loser van de middag was!!

Vandaag weer lekker aan het werk! Dat gaat trouwens ook allemaal goed. Ben aardig gewend aan het ritme van vroeg opstaan. En heb al redelijk wat gesprekken met clienten gehad.
Het werk in het kindertehuis vind ik echt heel erg leuk. Die kinderen zijn zo schattig! Als ik daar aankom roepen ze: 'Dag tante!' En willen ze allemaal mijn hand vasthouden. Vooral mijn ogen vinden ze heel bijzonder. Of ik lenzen droeg, ze begrepen niet dat je ook ogen hebt die niet bruin zijn.
De schoolconsultatie vind ik toch ook wel erg leuk. Komen toch mijn juf-gevoelens weer om het hoekje kijken!

Jullie veel plezier in de sneeuw (gek hoor, kan het me bijna niet voorstellen)!
Ik hoop dat jullie ook fijne feestdagen hebben gehad!?

Byebye!

  • 25 Maart 2008 - 14:01

    Lori:

    Klinkt goed kimmie!
    Wat moet dat er grappig uit hebben gezien zo helemaal onder de smink! Fijn dat de kinderen je zo waarderen, en dat je het zo goed naar je zin hebt!
    Have fun and enjoy!

  • 25 Maart 2008 - 14:07

    Sammie!:

    Subh Holi dan maar he!!! Je hebt toch wel foto's gemaakt van je ondergeschilderde kleren he?! Leuk verhaal weer!! Hoop dat er nog veel meer komen natuurlijk, en dat ze zo leuk blijven! Super dat het werk ook leuk is, scheelt toch weer een heel stuk dan he, dat vroege uit bed komen?!
    Nou heel veel plezier nog kimmie!!
    Liefs

  • 25 Maart 2008 - 15:01

    Marijke (schimmel):

    He diareevlek, arme sloeber die je bent... Ik heb je even een fotodonatie gedaan...enne toch liever een loser dan een kansloze sloeber!!!!

  • 25 Maart 2008 - 15:53

    Renske:

    Hej Kim,

    hihi wat hebben ze toch leuke feesten he op de wereld. Zat ik hier paaseieren te schilderen, loopt het mooist versierde ei bij de Zeedijk in Suriname :) Leuke foto's!
    Goed om te horen dat de rest ook goed verloopt. Veel plezier weer!


  • 25 Maart 2008 - 16:00

    Mar:

    Klinkt allemaal super leuk meissie! Goed bezig!! :-)
    Je ziet er goed uit en krijgt langzaam aan kleurtje ;-) Geniet moppie!!

    Kussen

  • 25 Maart 2008 - 16:20

    Lien:

    Geweldig wat je allemaal meemaakt! Ook erg leuke foto's! Kijk uit naar je nieuwe berichtje ;)hihi. Tja leuke afwisseling gezien de sleur hier haha
    Have fun!

  • 25 Maart 2008 - 17:57

    Michiel:

    Hoi Kimmie,

    ziet er goed uit die foto's. En zo te horen en lezen vermaak je je wel goed. Veel plezier de komende tijd.

    groet en kus

  • 25 Maart 2008 - 19:19

    Cherisch:

    Wat leuk allemaal!

  • 25 Maart 2008 - 19:36

    Pietje:

    Haha wow wat cool die foto's!
    Subh Holi!!

    Xx


  • 26 Maart 2008 - 07:30

    Lien:

    Hoi Kim. Hee, ken jij nog een andere 'Lien'??? Voorgaande was ik in elk geval niet... Maar ik wens je ook fun hoor!
    Groetjes Lien van de Blauwe Orka (voor de duidelijkheid)

  • 26 Maart 2008 - 09:13

    Juul:

    leuk om te horen dat het daar lekker gaat!!
    leuke foto's
    kuss juul

  • 27 Maart 2008 - 05:40

    Maaike Landman:

    Hey wijffie. Op de foto's te zien. Heb je het erg naar je zin. En aan de sport of is het dansen. Ziet er in ieder geval goed uit. Geniet maar lekker en werkze natuurlijk. Kus maaike

  • 27 Maart 2008 - 20:22

    Sandra:

    Hey Kim,
    Eindelijk gevonden! Leuk om te lezen hoe het met je gaat! Bijzonder om allemaal mee te maken joh! Maak plezier en pas ook goed op jezelf he (of klink ik nu truttig?) Hou je taai! Enne...al een lekkere "reggi" tegengekomen?
    Kim, dikke kus van Sandra en ook een kroel van kleine Finnie xx

  • 27 Maart 2008 - 20:30

    Carinke:

    He Kim, wat leuk om je verhalen en belevenissen te lezen!! Leuk zulke tradites die voor ons onbekend zijn! Je ziet er goed uit op de foto's!!
    Veel plezier!
    x

  • 28 Maart 2008 - 13:24

    Ron:

    Leuke verhalen Kim. Ik zie en lees dat je ondanks het harde werken ook goed aan je ontspanning werkt.

    Nog heel veel plezier gewenst.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Nieuw Nickerie

Kim

Actief sinds 21 Feb. 2008
Verslag gelezen: 163
Totaal aantal bezoekers 19306

Voorgaande reizen:

23 Februari 2008 - 23 Februari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: