Fawaka! - Reisverslag uit Nieuw Nickerie, Suriname van Kim Visser - WaarBenJij.nu Fawaka! - Reisverslag uit Nieuw Nickerie, Suriname van Kim Visser - WaarBenJij.nu

Fawaka!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Kim

11 Maart 2008 | Suriname, Nieuw Nickerie

Nu ik twee weken in Nickerie zit, is het wel weer eens tijd voor een update. Afgelopen twee weken heel wat meegemaakt en nieuwe indrukken opgedaan.

Om te beginnen heb ik een beeld gekregen van de werkzaamheden die ik hier ga verrichten.
Bij de WiN-groep heb ik een aantal vaste clienten, die bij mij op consult komen voor psychologische en pedagogische ondersteuning.
In het Streekziekenhuis werk ik op de afdeling Medische Psychologie. Waar ik patienten te spreken krijg die door de arts zijn doorverwezen.
Verder heb ik een kinderhuis onder mijn hoede. Hier geef ik pedagogische hulp aan de leiding en aan de kinderen.
Als laatste consulteer ik een lagere school. Hier geef ik de leerkrachten advies en ondersteuning en behandel ik leerlingen (en hun ouders) met gedrags- en leerproblemen.

Naast de eerste werkzaamheden heb ik natuurlijk ook ontspannende dingen meegemaakt. Vorige week heb ik mijn eerste tennisles gekregen bij Meester Dan. Erg leuk! Lekker al je agressie eruit slaan en na de les met een paar meiden een passievruchtensapje drinken aan de bar.
Elke maandag en donderdag krijg ik les en als er een baan vrij is, mag je er ook op andere tijden op.
In april gaan de heupjes aan het werk. Ja, jullie kunnen lachen! Ik krijg 8 april mijn eerste Salsales. Ik hoop dat het lukt, ondanks mijn motorische gestoordheid! Jullie zullen het nog horen!!
Afgelopen weekend ben ik samen met twee zaalartsen van het ziekenhuis en Lidewij naar Paramaribo geweest. En we hebben ons daar goed vermaakt! We hebben de winkels, de restaurants en het uitgaansleven verkend. Niet heel veel winkels, overal verkopen ze hetzelfde. Hoewel er wel een echte Blokker is! De discotheken waren wel erg gezellig en mooi! Veel Bakra's (Nederlanders) overal, joh!
's Avonds ook lekker uiteten geweest. In Dok 204, waar ze Europees eten hebben. Even wat anders dan die bami en nasi, die de Javanen in Nickerie allemaal verkopen. Ook fijn om weer eens onder een warme douche te staan! Want elke ochtend half zeven opstaan met een koude douche in het vooruitzicht is echt geen pretje!
Zondag waren we van plan om naar de White Beach te gaan. Maar helaas het regende, en hard!! Dus dat feest kon niet doorgaan. Daarom zijn Lidewij en ik naar Fort Zeelandia gegaan, ook leuk en interessant.. Maar de bruine laag die we in gedachten hadden laat nog even op zich wachten! Ach, we hebben nog een half jaar!!
Verder zijn we vorige week met een stuk of tien Nederlandse meiden (mannen zijn hier nagenoeg niet), stagiaires en vrijwilligsters, uit eten geweest bij de Concord. Was ook erg gezellig!

Aan de beestjes hier begin ik al aardig te wennen. Van andere stagiaires krijg je al aardig wat bestrijdingtips. Gister nog een kleefkikker doodgemaakt met chloor. Die gaan dan gek doen joh! Echt zielig eigenlijk.. Maar ja, ze zijn erg irritant, aangezien ze in de wc zitten.
De muggen zijn ook nog steeds erg vervelend. Ze prikken zelfs onder je voet, en dat jeukt!

Ook zie je hier overal zwerfhonden lopen. Allemaal vuilnisbakkenrassen, want ze vermenigvuldigen zich waar je bij staat. Heel veel stagiaires zijn er bang voor, omdat ze mensen op fietsen vaak achterna rennen. Is mij nog niet gebeurd.
Had ik al verteld dat we ook een waakhond hebben? Pitcher zit de hele dag bij zijn hok, in de brandende zon, aan een ketting in de tuin. Het begrip uitlaten kennen ze hier niet. Dus je snapt dat het wel een beetje zielig is. Maar zo gaat het hier nou eenmaal.
Ook hebben we parkieten in de tuin, in een voliere. Ben ik even blij! Dacht er eindelijk vanaf te zijn!
Wel leuk zijn de olijven en limoenbomen in de tuin. Die kunnen we zelf plukken en opeten als we willen.

Om een beeld te geven van hoe het hier is zal ik nog even een paar dingen zeggen over Nickerie. Het is hier erg rustig. Er wonen geloof ik zo'n 10.000 mensen hier. Meer dan de helft van de wegen zijn zandwegen. En aangezien het regenseizoen niet wil stoppen, zijn ze haast onbegaanbaar.
De bevolking is hier vooral hindoestaans, maar ook zijn er veel Javanen en Chinezen. Er zijn hier veel minder Creolen (=Surinamers, zoals Nederlanders die vooral kennen).
Verder heerst er veel armoede. Mooie huizen worden afgewisseld met kleine houten krotten. Die huizen zijn zelf gebouwd en tochten aan alle kanten. Vaak is er geen water en stroom. Hun behoefte doen ze vaak in een zogenaamd 'gemakshuisje' (huisje met een gat in de grond), buiten.

Tot nu toe niet erg mooi weer. Wel elke dag zo'n 30 graden. Maar de zon schijnt niet de hele dag. Vaak buien en bewolking. Het wordt tijd dat de droge tijd zich echt aandient!

A boeng?!

Liefs!

  • 11 Maart 2008 - 18:55

    Loor:

    Hai KCV!

    Wowie, vervelen zul je je daar zeker niet!
    Wat een verantwoording meteen zeg!
    Hoe staat het met je fiets?

    Haha, moest erg lachen om je parkieten!Sta je elke morgen vrolijk op!
    Het klinkt allemaal erg veel, indrukwekkend en spannend!
    Wowie, kimmie komt terug als salsa-er! Leuk hoor, jij kan dat wel!
    Have fun en ik spreek je snel weer!
    X Loor

    ps Ik heb vandaag skype geinstalleerd, volgens mij heb ik je uitgenodigd?Ik zal je morgen proberen te ' bellen'.

    A Boeng?!Haha, Fawaka!

  • 11 Maart 2008 - 19:14

    Juul:

    leuk om te horen dat je het naar je zin hebt en wat je allemaal mee maakt
    op naar de salsa haha...
    maak er wat foto's van
    kus juul

  • 11 Maart 2008 - 20:17

    Gabriella:

    Ha Kim,

    Nou ik mis je wel op de woensdag hoor!
    Hebben het vanavond nog even over je gehad...we miste je tijdens de vergadering!

    Onwijs leuk te lezen wat je zoal aan het doen bent.
    Succes met je tennis en salsales....!

    Groetjes en geniet er maar lekker van,

    Gabriella

  • 11 Maart 2008 - 20:20

    Sylvia:

    Hey Kim!

    fijn te horen dat het allemaal goed is daar!
    Hier ook alles goed, bij Lien is het alleen misgegaan heel zielig! Hou je dus op de hoogte!

    Groetjes Sylvia

  • 11 Maart 2008 - 21:57

    Renske:

    me de faf ie? (of zoiets)

    Leuk om je verhaal weer te lezen. Lijkt me interessant wat je daar allemaal moet doen!

    Veel succes weer en geniet van het zonnetje dat vast nog komen gaat!

    xxx

  • 12 Maart 2008 - 07:32

    Eelkje:

    hey meis,
    Super om dat allemaal te lezen joh! Wat heb je al veel taken en veel verantwoording! Spannend en leuk man! En wat een ander leven daar, interessant!

    Heel veel plezier en tot horens!!

    Kus

  • 12 Maart 2008 - 07:41

    Mar:

    Kimmmmm....

    Wat een mega verhaal weer! Helemaal te gek. Wat een hoop werk en idd een hele verantwoording zoals Loor zegt...Maar jou kennende gaat dat helemaal goed!! Aan de beestjes gewend? Kim het moet niet gekker worden :P
    En aan de Salsa? (Y) je bent goed bezig meissie...
    En je bruine huidje?! Dat komt vanzelf goed!

    Dikke kussss

  • 12 Maart 2008 - 08:07

    Soof:

    Wow mop, wat een verhalen. En wat doe je onwijs goed werk daar! Mijn moeder sprak maandag jouw moeder, grappig aangezien ze elkaar niet kenden.
    Even terugkomend op je krabbel; ik heb vrijdag een sms van jou gehad, en toen direct terug gestuurd, maar niet aangekomen dus :( Ben benieuwd of mijn kaart de weg naar jou wel weet te vinden! Leuk dat je ook gaat salsa dansen... Als je terug bent (haha, over een paar maanden) gaan we een keer een tentje opzoeken en iedereen eens laten zien wat swingen met de heupen is! Onwijs veel succes met alles wat je doet, ik vind je een topper!
    X x

  • 12 Maart 2008 - 10:04

    Door:

    Ha meis,

    Leuk om weer een stuk te lezen!! Wel pittig zeg, de werkzaamheden die je moet doen. Straks zijn alle banen in nederland voor jou een piece off cake! Echt cool zeg die salsa les! Dat wordt straks niet alleen schudden met de tieten, maar ook met de billen, hihi!

    Have fun....

    Kus Door

  • 12 Maart 2008 - 11:21

    Lien:

    He meis!
    Fijn dat je het naar je zin hebt met alle meiden en dat je ook lekker kan sporten enzo! Gezien je werkzaamheden zijn die ontspanningsuurtjes idd wel nodig.. Enne jouw kennende zullen die salsa lessen wel goed komen, motorisch gestoord?

    Have fun!

    Kus Lien

  • 13 Maart 2008 - 11:07

    Sammie:

    KIMMIE!!

    Nou je zal je zeker niet vervelen daar met al dat werk! Stoer hoor, lijkt me wel erg zwaar werk.. Maar jij bent ook een bikkel tenslotte he?!

    Nou nog heel veel plezier natuurlijk!!

    Kusss

  • 13 Maart 2008 - 18:12

    Carinke:

    He Kim, wat leuk om wat van je te horen en wat een verhaal en vooral heel ander leven daar! Zo je hebt veel taken gekregen! Succes en vergeet niet te genieten!

    x

  • 15 Maart 2008 - 11:10

    Penny:

    He Kim,

    Leuk om te lezen wat je allemaal doet!
    We missen je wel hoor op Orka, net wat gabriella zei, bij de vergadering zaten we echt zo van we missen iemand,, Kim natuurlijk!! :D

    Ik wens je heel veel plezier, geniet ervan!

    Liefs Penny

  • 16 Maart 2008 - 22:13

    Cherisch:

    Hey there!

    Leuk om te lezen dat je al zoveel indrukken hebt opgedaan. Is toch wel ff iets anders dan Leusden zou ik zo zeggen. Wow, je hebt wel al veel verantwoordelijkheid zeg! Maar dat komt wel goed met jou. En tja, wat can I say, jammer om te horen dat de mooie mensen niet veel in nickerie verblijven...Ik wacht met smart op je salsakunsten en je foto's!

    kus

  • 17 Maart 2008 - 07:43

    Maartje:

    Eej Kimmie!!
    Goed bezig........ :))
    Leuk om al je belevenissen te lezen!
    Ik heb zeker geen reactie van mn match meer gehad, zo jammer! Het had zo mooi kunnen worden... hihi.
    Dikke kus

  • 18 Maart 2008 - 14:26

    Tineke:

    he kim
    wat leuk om te lezen hoe het met je gaat en wat je allemaal doet.
    zo te lezen het je het goed naar je zin salsa dansen, oohh knap hôr
    op orka missen we wel een vrolijk zonnetje, hihi. ik hoop dat je nog een hele leuk tijd daar hebt. geniet er van.
    groetjes tineke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Nieuw Nickerie

Kim

Actief sinds 21 Feb. 2008
Verslag gelezen: 184
Totaal aantal bezoekers 19309

Voorgaande reizen:

23 Februari 2008 - 23 Februari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: